Copyright © 2025 Bridgestone Sisärengas
Käymme tässä artikkelissa läpi sitä, mikä on kuorma-auton renkaiden minimiurasyvyys, millaiset asiat vaikuttavat renkaan kulumiseen ja miten rengasvalmistajien tulee keskittyä tuotekehitykseen entistä enemmän uusien määräysten johdosta.
Vuoden 2017 alussa Suomessa astuivat voimaan raskaan kaluston uudet talvikauden rengasvaatimukset. Kuorma-autojen vetävillä akseleilla (pois lukien ohjaavat vetävät akselit) on käytettävä talvirenkaita, joiden urasyvyys on minimissään 5,0 mm. Määräys koskee joulu-, tammi- ja helmikuuta. Muiden akseleiden renkaiden sekä perävaunun tai hinattavan laitteen kaikkien akseleiden renkaiden urasyvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm.
Kuorma-auton renkaiden urasyvyys tarkistetaan huolellisemmin niin, että urasyvyys mitataan renkaan neljästä vastakkaisesta pisteestä. Esimerkiksi ”pohjoisesta ja etelästä sekä idästä ja lännestä”. Jokaisen neljästä mittatuloksesta tulee ylittää kyseisen akselin määräysten mukaisen millimetrimäärän. Usein rengas mitataan kuitenkin sen pääurista parista kolmesta kohtaa, jolloin mittaaja saa kattavaa tietoa myös renkaan kulumismuodosta.
Jos ajat muissa Pohjoismaissa, niin huomioithan sen, että kuorma-auton renkaiden minimiurasyvyys vaihtelee eri maiden välillä. Erityisesti Norjan talvikauden rengasmääräykset ovat tiukat. Siellä jokaisella akselilla, perävaunun akselit mukaan lukien, tulee käyttää talvirenkaita, joiden urasyvyys on vähintään 5,0 mm. Lisäksi kaikilla akseleilla ja kaikissa renkaissa tulee olla M+S -merkintä. Voit tutustua Autonrengasliiton sivuilta tarkemmin maakohtaisiin määräyksiin.
Kuorma-auton renkaan polttoainetaloudellisuusluokka määräytyy vierintävastuksen mukaan asteikolla A-G. A-luokan renkaissa on kaikista alhaisin vierintävastus (paras) ja G-luokan renkaissa korkein vierintävastus (huonoin).
Esimerkki rengasmerkinnöistä.
Jos renkaan vierintävastus haluttaisiin mahdollisimman pieneksi, niin renkaista tehtäisiin yhtä kovia kuin junan pyöristä. Eli kivikovia, jotka eivät pysähtyisi jarrutustilanteissa millään. Renkaalta vaaditaan kuitenkin muitakin ominaisuuksia kuin matalaa vierintävastusta, minkä vuoksi rengas on todellisuudessa monen eri asian kompromissi. Rengas koostuu lukuisista eri kerroksista, eli se ei ole yhtä ja samaa kumimassaa rungosta kosketuspintaan. Eri kerroksilla on oma tehtävänsä renkaan ajo-ominaisuuksien, lämmön muodostamisen ja kestävyyden osalta.
Lisäksi eri akseleilla olevien renkaiden ominaisuudet ovat keskenään erilaisia, koska niiltä vaaditaan eri asioita. Vetorenkailta vaaditaan pitoa, eturenkailta ohjattavuutta ja kärryn renkailta kykyä kantaa kuormaa. Nämä kaikki asiat on tullut ottaa huomioon renkaiden tuotekehityksessä.
Nykyiset talvirengasmääräykset ovatkin ohjanneet rengasvalmistajia panostamaan entistä enemmän tuotekehitykseen, jotta uudet renkaat pääsisivät tiettyyn polttoainetaloudellisuusluokkaan. Tulevaisuudessa uusien renkaiden urasyvyys tulee olemaan aiempaa pienempi, koska syvempi urasyvyys tarkoittaa yleensä paksumpaa pintakumia, mikä tarkoittaa taas painavampaa rengasta. Painava rengas puolestaan kuluttaa enemmän polttoainetta, jolloin rengas ei pääse vaadittuun polttoainetaloudellisuusluokkaan.
Urasyvyyden pienentyessä renkaiden tuotekehityksen ja kumiseoksen laatu korostuu, jotta renkaiden kilometritulos säilyy korkeana.
Kuljettajan ajotavalla on kuitenkin lopulta suurempi vaikutus renkaan kilometritulokseen kuin renkaan kumiseoksen laadulla. Jos kuljettajalla on aggressiivinen ajotapa tai jos työ edellyttää poikkeamista haastaville ja huonokuntoisille tieosuuksille, niin rengas kuluu luonnollisesti nopeammin. Rengas kuluu myös nopeammin silloin, kun ajotehtävät painottuvat kaupunkialueelle tai jos kuorma-auton lastit ovat raskaita. Näille asioille ei toki voi mitään, jolloin on syytä kiinnittää huomiota omaan ajotapaan sekä laadukkaisiin renkaisiin.
Bridgestonella emme karsi renkaan rungon laadusta, koska haluamme tarjota kuljetusliikkeille mahdollisuuden pinnoittaa omat loppuun ajetut renkaat uudelleen laadukkaalla Bandag-pinnalla. Tällöin renkaan elinkaarikustannus muuttuu selvästi pienemmäksi.
Bandag-pinnoituksemme pienentää uusien renkaiden hankintahintaa jopa 30 %. Tutustu Bandag-pinnoitukseen lisää täältä.
Kuorma-auton renkaiden urasyvyys talvikaudella (joulukuu, tammikuu, helmikuu)
Kuorma-auton renkaiden urasyvyys kesäkaudella (maaliskuu-marraskuu)
Jos tarvitset uudet renkaat, niin tutustu valikoimaamme tai ota yhteyttä alueesi edustajaan. Hän räätälöi sinulle henkilökohtaisen tarjouksen Bridgestonen renkaista.