Copyright © 2025 Bridgestone Sisärengas
Nopeaa tietoa siitä, miten kuorma-auton rengaspaine vaikuttaa:
Renkaan kilometritulokseen
Renkaan ohjattavuuteen ja käyttäytymiseen
Polttoaineenkulutukseen
Liian korkea rengaspaine
Kuorma-auton oikea rengaspaine
Kuorma-auton rengaspaine on kuljettajan ajotavan lisäksi yksi tärkeimmistä renkaan kestävyyteen vaikuttavista tekijöistä. Vajaapaineinen rengas pyörii raskaammin, jolloin sen vierintävastus on suurempi. Siitä seuraa kaksi asiaa; Polttoaineenkulutus kasvaa ja rengas lämpenee ajon aikana. Lisäksi renkaan kulumismuoto saattaa poiketa normaalista. Näin vajaapaineisen renkaan kokonaiselinkaari lyhenee.
On yleistä, että ajoneuvoyhdistelmissä on vajaapaineisia renkaita, eikä sitä usein huomaa ohjaamossa. Se, millä akselilla vajaapaineinen rengas sijaitsee, vaikuttaa tähän kuitenkin paljon. Perävaunun paripyöristä sisempi saattaa olla jopa tyhjä, eikä kuljettaja välttämättä huomaa sitä ajaessaan. Vajaapaineiset eturenkaat puolestaan saattavat viettää ja täristää rattia, mikä selvästi vaikuttaa ohjattavuuteen.
Tyypillisesti paripyöristä sisimmäinen rengas kuluu ensimmäisenä loppuun, jos sisemmän renkaan rengaspaineet ovat jääneet tarkistamatta ja mahdollinen vajaapaine huomaamatta. Suosittelemme hankkimaan kuorma-auton rengaspaineen mittaamista helpottavan venttiilinjatkeen, koska ilman sitä ulompi rengas tulee käytännössä irrottaa, jotta sisemmän renkaan rengaspaineen mittaaminen onnistuu.
Premium-tason renkaiden kokonaiselinkaari ja kustannustehokkuus voivat heikentyä puutteellisen rengaspaineen seurannan vuoksi. Käydään seuraavaksi läpi sitä, millainen on oikeanlainen rengaspaine, jotta renkaan kokonaiselinkaariaajo-ominaisuudet säilyvät.
Kuorma-auton renkaille ei ole olemassa yhtä yleisesti määriteltyä rengaspainetta, joka soveltuisi kaikkiin raskaan kaluston ajoneuvoihin, kaikkiin rengasmalleihin tai -merkkeihin. Merkkikohtaisen rengaspaineen saat helpoiten selville maahantuojalta tai oman tutun rengasliikkeesi asentajalta.
Rengaspainetta tulee seurata säännöllisesti, sillä renkaassa saattaa olla pientä vuotoa esimerkiksi venttiilistä johtuen. Jokainen suoritettu mittaus on suositeltavaa, koska oikeat ilmanpaineet parantavat renkaiden kilometritulosta. Näin vajaapaineisella renkaalla ajettu matka minimoituu.
Kuorma-auton rengaspaineen luotettava mittaaminen silmämääräisesti tai rengasta potkimalla on mahdotonta. Nykyaikainen premium-tason rengas säilyttää muotonsa hyvin vielä vajaapaineisenakin, eikä se painu selkeästi kasaan.
Kompressorissa tulee olla riittävästi voimaa, jotta se pystyy antamaan 8-9 baria painetta.
Huomioithan sen, että mitattu rengaspaine voi näyttää hyvin eri tulosta sen mukaan, onko rengas kylmä tai lämmin. Rengaspaine tuleekin mitata aina ”kylmästä” renkaasta. Fysiikan lakien mukaan ilma laajenee lämmetessään, jolloin mittari voi näyttää, että renkaassa olisi riittävästi ilmaa, vaikka näin ei oikeasti olisikaan.
Tekemällä oikeita asioita pystyt parantamaan renkaidesi kilometritulosta. Kuorma-auton rengaspaineen ollessa oikea, rengas ei kulu yhtä nopeasti kuin vajaapaineisena. Vaikka yksi vajaapaineinen rengas (eturenkaita lukuunottamatta) ei vaikuta merkittävästi kuorma-auton ohjattavuuteen, niin rengaspaineet tulee silti tarkistaa säännöllisesti pitkän kokonaiselinkaaren säilyttämiseksi.
Rengaspaineiden mittaamista helpottaaksesi suosittelemme sinua hankkimaan paripyörien sisimpien renkaiden venttiileihin jatkeet. Niiden avulla rengaspaineen tarkistaminen helpottuu, koska venttiilinjatkeiden ansiosta ulommaisinta rengasta ei tarvitse irrottaa mittaamisen mahdollistamiseksi.
On kuitenkaan mahdotonta sanoa mitään yhtä ja tiettyä arvoaitä, mikä kuorma-auton rengaspaineen tulisi olla. Ainut luotettava keino saada selville renkaisiisi sopiva rengaspaine, on tutkia rengasvalmistajaltasi saamia ohjeita tai ottaa yhteyttä joko rengasmerkin maahantuojaan, edustajaan tai osaavaan jälleenmyyjään. Me osaamme neuvoa sinua Bridgestone-renkaiden mallikohtaisissa rengaspaineissa, joten ole meihin yhteydessä, mikäli ajat Bridgestonen, Firestonen tai Daytonin renkailla!