Ajankohtaista › Liikenne voi olla yhä turvallisempaa

Ajankohtaista ›

Liikenne voi olla yhä turvallisempaa

Vielä 1970-luvun alussa toista tuhatta suomalaista kuoli vuosittain tieliikenteessä. Nyt määrä on enää noin kymmenesosa siitä.

HARVOIN hyvienkään puheiden aiheet jäävät mieleen vuosi­kymmeniksi. Tasavallan presidentti Urho Kekkosen vuonna 1973 pitämä uuden­vuodenpuhe on poikkeus tästä säännöstä. Moni muistaa yhä omakohtaisesti tai on ainakin perimätietona kuullut, että valtionpäämies käytti voimiensa vuosina vahvan puheenvuoron liikenneturvallisuuden puolesta.

Syytä olikin. Autojen määrä oli kasvanut nopeasti, mutta ­turvallisuusajattelu laahasi jäljessä. Tiet olivat mutkaisia ja ­nopeudet suuria, eikä turvavöitä käytetty. Vuonna 1972 Suomen tieliikenteessä kuoli 1 156 ihmistä.

Tilanteen surkeus herätti lainsäätäjät ja ajan mittaan myös muutkin suomalaiset. Jo kymmenen vuoden ajan selvitettyjä ja kokeiltuja nopeusrajoituksia ryhdyttiin puuhaamaan pysyvästi lakiin. Yllättäen iskenyt öljykriisi vauhditti hanketta – tienvarsiin alkoi ilmestyä suurimmasta sallitusta nopeudesta kertovia liikennemerkkejä.

Samoihin aikoihin myös turvavöiden käyttö alkoi yleistyä. Niiden asentaminen uusien autojen etuistuimille tuli pakolliseksi vuonna 1971. 

Lue lisää